Wil je op de hoogte blijven? Laat hier je e-mailadres achter!

Reageren vanuit je gevoel is niet altijd handig.

18 december 2019 • Blog

‘Een gevoel is een gevoel’ hoor je sommige mensen zeggen, ‘hoezo zit daar verschil in?’
Ik weet nog goed toen ik begin twintig was. Ik was een ongeleid projectiel van mijn emoties zoals ik het nu noem. Wat ik VOELDE was WAAR! Destijds had ik geen idee hoe dit werkte, totdat ik zo vast kwam te zitten dat ik niet anders kon dan gaan kijken wat er nu eigenlijk werkelijk aan de hand was.

Werkelijkheid vs waarheid

Dingen gebeuren, of je wil of niet. Het leven is een aaneenschakeling van situaties die zich voor doen. Voor een gedeelte heb je daar invloed op. Voor het grootste gedeelte heb je daar geen invloed op. Het is altijd het gevoel wat een situatie bij je oproept wat ervoor zorg hoe jij de situatie ervaart. Door jouw gevoel komt jouw waarheid naar boven. Dit hoeft niet altijd overeen te komen met de werkelijkheid.

Een voorbeeld

Iemand stoot een kopje thee van tafel. Het valt kapot op de grond met de nodige nattigheid. Dit is het feit wat er werkelijk gebeurt. Hoe jij hierop reageert is jouw waarheid. Jouw reactie is gebaseerd op wat je in het verdelen hebt meegemaakt. Werd je vader of moeder altijd boos als zoiets gebeurde? Werd je uitgemaakt voor dommerik wanneer jij iets liet vallen? Of schiet je in de zorg modus en begint meteen met opruimen? Welk gevoel en dus reactie het ook bij je oproept het hoort bij jouw waarheid.

Hoe ziet dat er beeldend uit?

Wanneer je meteen heel erg boos wordt dan zit je als het ware helemaal in je gevoel. Je reageert primair vanuit dat gevoel. Je bent je pas bewust van je gevoel wanneer de reactie al is geweest. In een tekeningetje ziet dat er zo uit:

Je reactie is dat altijd vanuit een kind stuk. Wat heb je vroeger meegemaakt? En hoe heeft je dat toen geraakt?

Om uit deze cyclus te raken heb je je bewust te worden van wat er in je lichaam gebeurt. Word je bewust van de signalen die je lichaam geeft. Wanneer je bv boosheid eerder voelt aan komen kan je het eerder ombuigen. Hierbij zegt ik niet dat je het moet weg drukken, want dan stapelt boosheid zich op en kan het zelfs leiden tot ziektes. Erken wat je voelt in je lichaam en erken dat de situatie je boos maakt. Neem even pauze en zeg dat je hier later op terug komt. Als de situatie het toe laat, loop even weg en ga bij jezelf te raden wat het precies is waarom juist deze situatie je boos maakt. Daarna kan je vanuit een gelijkwaardige positie volwassen reageren. In een tekening ziet dat er ongeveer zo uit.

Is dit makkelijk?

NEE, dit is helemaal niet makkelijk! Sterker nog dit vergt veel oefening. Je kan hier een begin mee maken door op verschillende momenten van de dag je bewust te zijn van wat je voelt in je lijf. Alleen observeren wat je voelt zonder hier een oordeel aan te koppelen. Op deze manier leer je jezelf bewust te worden van wat situaties met jou doen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *